Konkrétně se to bude týkat lidí, kteří se někam přihlásí přes NIA (Národní bod pro identifikaci a autentizaci). Po získání datové schránky čekají další povinnosti, jako například podání přiznání elektronicky. Důvodem je úspora prostředků.
Jelikož firmy už datové schránky mají, jsou teď na řadě právě OSVČ. A nebudou sami, bude se to týkat i každé právnické osoby, která ji ještě nemá.
§ 4 odst. 1 zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů
nově (s účinností od 1. ledna 2023) bude znít: „Datovou schránku podnikající fyzické osobě, advokátu, statutárnímu auditorovi, daňovému poradci, insolvenčnímu správci, znalci, soudnímu tlumočníku a soudnímu překladateli zřídí ministerstvo bezplatně a bezodkladně poté, co obdrží informaci o jejich zapsání do zákonem stanovené evidence nebo rejstříku.“
Přiznání budou muset OSVČ poslat elektronicky
OSVČ budou muset komunikovat skrze datovou schránku, a plnit určité povinnosti. Například povinnost mít účetní uzávěrku ověřenou auditorem a formulářové podání učinit pouze elektronicky datovou zprávou, a to:
- podepsanou způsobem, se kterým právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu,
- s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se lze přihlásit do jeho datové schránky,
- s využitím přístupu se zaručenou identitou,
- prostřednictvím daňové schránky
Kromě daňového přiznání budou muset podnikatelé elektronicky podat i přihlášku k registraci o oznámení o změně registračních údajů, včetně příloh.
OSVČ jsou však věrní svému papírovému formuláři. Dle výzkumů v loňském roce daňové přiznání podalo elektronicky pouze 23 % fyzických osob.
Na zřízení datových schránek má úřad tři měsíce. Zřizování bude probíhat od začátku ledna do konce března 2023.